کانالهای توزیع مویرگی ، مزایا و معایب آن » بانک مقالات بازاریابی ایران | دانلود رایگان مقاله بازاریابی
مقالات توزیع


تاریخ درج مقاله : 7 اردیبهشت 1392

کانالهای توزیع مویرگی ، مزایا و معایب آن

نویسندگان :

دکتر شهباز برآهویی

فرزام بحرینی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم

TMBAچکیده

تصمیم درباره کانال توزیع و فروش کالا، از جمله مهم‌ترین تصمیماتی است که فرا روی مدیران قرار دارد. تصمیم درباره توزیع کالا بر سایر تصمیمات بازاریابی تأثیر مستقیم می‌گذارد. نبض یک شرکت در دست شبکه توزیع و فروش آن است، اما با همه این شرایط اغلب شرکت‌ها به کانال‌های توزیع کالاهای خود توجه کافی ندارند و این امر گاه عواقب زیان‌باری برای آنان به دنبال دارد و در مقابل، بسیاری از شرکت‌های با استفاده از سیستم‌های توزیع خلاق، به مزیت رقابتی دست یافته‌اند. بدون شک شرکت‌های پخش مویرگی یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها را در توزیع کالا در سطح کشور انجام می‌دهند. نقش اساسی این شرکت‌ها در توزیع کالاها و رساندن آن‌ها به دست مصرف کنندگان بر هیچ کس پوشیده نیست. امروزه با پیشرفت تکنولوژی بدون شک شرکت‌هایی در دنیای تجارت موفق خواهند بود که از سرعت عمل، دقت و کیفیت مناسبی در ارائه محصولات خود برخوردار باشند.



واژگان کلیدی : کانالهای توزیع ، توزیع مویرگی ، توزیع عمده فروشی


مقدمه


اساساً صاحبان سرمایه و کارشناسان بازار به خوبی از معایب اساسی شرکت‌های پخش بزرگ آگاه هستند و از سال‌های گذشته کشور همواره شاهد تولد شرکت‌های پخش مختلف در مجتمع‌های تولیدی بوده است. در گذشته مجتمع‌های مختلف تولیدی که حجم وسیعی از کالاها با برند معتبر این کشور را تولید می‌کنند، با آگاهی از اهمیت فوق‌العاده استراتژی توزیع و به مصرف رسانی کالا و ایجاد دسترسی آسان به کالا برای مشتری و کنترل شیوه توزیع و بازار محصول و بسیاری از موارد دیگر، مجموعه ای از شرکت‌های توزیع تخصصی خود را راه اندازی کردند که این مجموعه‌ها در حال حاضر از شرکت‌های قوی و معتبر پخش در کشور محسوب می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که به طور معمول مجتمع‌های تولید و شرکت‌های تولیدی بزرگ که دارای شبکه های توزیع مستقل هستند، معمولاً از برندهای معتبرتر و حضور فعال‌تری در بازار برخوردارند و سود های کلانی از محل فروش محصولات برای کارخانه خود ایجاد می‌کنند. در حالی که شرکت‌هایی که با شبکه های توزیع دیگر فعالیت دارند، از این مزیت‌ها برخوردار نیستند و یا کم بهره‌اند و هزینه های سرسام آوری را برای توزیع محصولات و تقویت جایگاه برند خود در بازار می‌پردازند.


توزیع، رساندن محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب، به مشتریان هدف است. توزیع یکی از ارکان اساسی تاکتیک‌های بازاریابی است که به همراه دیگر عوامل همچون محصول، قیمت، و ارتباطات، برای متقاعد‌ ساختن مشتریان به کار گرفته می‌شود. توزیع مؤثر می‌تواند مزیت رقابتی یک بنگاه اقتصادی نسبت به رقبای خودش باشد.‌


دانلود مقاله با لینک مستقیم


در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.