بازاریابی سبز و رویکرد مصرف كننده سبز » بانک مقالات بازاریابی ایران | دانلود رایگان مقاله بازاریابی
بازاریابی و تبلیغات


تاریخ درج مقاله : 5 بهمن 1395

بازاریابی سبز و رویکرد مصرف كننده سبز

نویسندگان:

سعید میر


چکیده TMBA:
امروزه با توجه به جهانی شدن تجارت، دنیاي کسب و کار دچار تغییرات فراوانی شده و استراتژيهاي پیشین بازاریابی، دیگر جوابگوي نیاز بازار و سازمانها نیست. از طرفی، معضلات مربوط به محیط زیست نظیر گرم شدن زمین و آلودگیهاي زیست محیطی به مسأله اي جهان شمول تبدیل شده و افراد را بر آن داشته تا گامهایی جهت حفظ محیط زیست بردارند (چن 2008 ،1 ). در نتیجه نیاز به تولید محصولات اکولوژیکو فعالیتهاي تجاري سبز ضروري گردید و این امر شرکتها را مجبور به تلفیق موضوعات زیست محیطی با تلاشها و استراتژيهاي بازاریابی نمود. از طرف دیگر، طی سه دهه گذشته، آگاهی مصرف کنندگان نسبت به محیط زیست افزایش یافت و مسأله محیط زیست از یک موضوع حاشیه اي تبدیل به یک مسأله اصلی گردید (اسمعیلی و سید کاظم، 1389 ). از این رو سازمانها همگام با نیازهاي افراد، تلاش نمودند تا با برنامه ریزي و اجراي فعالیتهاي حفاظت از محیط زیست، از یکدیگر پیشی بگیرند زیرا بازاریابی سنتی که بیش از حد بر خواسته هاي مشتریان تأکید می کرد و رفاه اجتماعی و مسائل محیط زیستی را در نظر نمی گرفت، کارایی خود را از دست داده بود.


واژگان کلیدی: بازاریابي سبز، آمیخته بازاریابی سبز، مصرف کننده سبز، تصویر برند سبز، برند سبز

بازاریابي سبز
متأسفانه اکثر مردم معتقدند که بازاریابی سبز منحصراً به ترفیع یا تبلیغ محصولات با ویژگیهای محیطی اشاره دارد. کلماتی مانند: بدون فسفات، قابل بازیافت و سازگار با لایه ازون مواردی هستند که اغلب مصرف کنندگان آنها را با بازاریابی سبز مرتبط می دانند. در حالی که این کلمات فقط نشانه هایی از بازاریابی سبز هستند. به طور کلی بازاریابی سبز مفهوم بسیار وسیعتری است که می تواند در کالاهای مصرفی، صنعتی و یا حتی خدمات اعمال شود. بازاریابی سبز به توسعه و بهبود قیمت گذاری، ترفیع و توزیع محصولاتی اطلاق می شود که به محیط آسیب نمی رسانند (زرین جوی الوار، 1389)...

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم.pdf [350.33 کيلوبايت]