بررسی مطالعه بازاریابی، بازارها و رفتار مصرف‌کنندگان اسلامی » بانک مقالات بازاریابی ایران | دانلود رایگان مقاله بازاریابی
بازاریابی و تبلیغات


تاریخ درج مقاله : 23 آذر 1396

بررسی مطالعه بازاریابی، بازارها و رفتار مصرف‌کنندگان اسلامی

نویسنده:
حسین‌علی سلطانی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی
دانشکده اقتصاد ـ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی  واحد علوم و تحقیقات تهران
hoseinalisoltani@yahoo.com

TMBA چکیده:
در جهان اسلام امروز، مصرف‌گرایی و مصرف به‌واسطه ارزان بودن و در دسترس بودن محصولات و خدمات با تفکیکی گسترده و هدفمند در سطوح مختلف نیازهای مصرف‌کنندگان مسلمان، یک مسئله در حال ظهور است. ارزان بودن و دسترسی‌پذیری وسیع محصولات و خدمات نه‌تنها بر مصرف بلکه بر نحوه مصرف هم تأثیر گذاشته است. مصرف‌کنندگان امروزی مسلمان می‌توانند از بین طیف وسیعی از محصولات و خدمات انتخاب کنند. در این مقاله تحت عنوان «بررسی مطالعه بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده اسلامی» سعی دارد تا مفهوم‌سازی جامع از بازاریابی اسلامی و اصول اساسی رفتار مصرف‌کنندگان آن با در نظر گرفتن دین اسلام فراهم آورد. این بحث بیان می‌دارد که: تحلیل‌های تاریخی و سیاسی بازارها و پدیده‌های بازاری در مناطق مسلمان‌نشین تنها یک جایگزین برای فرایند مقایسه بین غرب و اسلام است. استثناء قرار دادن مصرف‌کنندگان مسلمان باعث افزایش و بدتر شدن سوءتفاهم ازنظر فرهنگی می‌شود.
واژگان کلیدی: رفتار مصرف کننده، بازاریابی اسلامی، مسلمانان

1- مقدمه
کمبود ادبیات بازاریابی و مطالعات در بستر اسلام، انگیزه اصلی برای به نوشتن این مقاله بود. اسلام به‌عنوان دین غالب در جهان، تأثیر عمده‌ای بر تصمیمات مصرف و خرید مصرف‌کنندگان مسلمان دارد. تقریباً 23 درصد جمعیت جهان پیرو اسلام با سطوح مختلف دل‌بستگی و اجرای دین هستند و این افراد در کشورهایی زندگی می‌کنند که معمولاً با جمعیت اکثریت مسلمان و کشورهای اقلیت مسلمان شناخته‌شده‌اند (پیو بوروم، 2012). رفاه رو به افزایش مصرف‌کنندگان مسلمان و افزایش جمعیت آن‌ها نه‌تنها برندهای جهانی را برای دادن خدمات به مصرف‌کنندگان مسلمان به خود جلب کرده است بلکه به‌طور همزمان به برندهای محلی این فضا را می‌دهد تا به برندهای جهانی تبدیل شوند. بسیاری از برندهای جهانی در حال حاضر وارد کشورهایی با جمعیت اکثریت مسلمان و اقلیت مسلمان شده‌اند یا در حال برنامه‌ریزی برای ورود جهت جلب‌توجه مصرف‌کنندگان هستند.

دانلود مقاله با لینک مستقیم.pdf [363.88 کيلوبايت]